Clicking on banner ads enables JWR to constantly improve
Jewish World Review Sept. 13, 2004/ 27 Elul, 5764

Mark Steyn

Mark Steyn
JWR's Pundits
World Editorial
Cartoon Showcase

Mallard Fillmore

Michael Barone
Mona Charen
Linda Chavez
Ann Coulter
Greg Crosby
Larry Elder
Don Feder
Suzanne Fields
James Glassman
Paul Greenberg
Bob Greene
Betsy Hart
Nat Hentoff
David Horowitz
Marianne Jennings
Michael Kelly
Mort Kondracke
Ch. Krauthammer
Lawrence Kudlow
Dr. Laura
John Leo
David Limbaugh
Michelle Malkin
Jackie Mason
Chris Matthews
Michael Medved
Wes Pruden
Sam Schulman
Amity Shlaes
Roger Simon
Tony Snow
Thomas Sowell
Cal Thomas
Jonathan S. Tobin
Ben Wattenberg
George Will
Bruce Williams
Walter Williams
Mort Zuckerman

Consumer Reports

Exclusive! Handwriting Expert Says Bush Wrote The Hitler Diaries! |
A few weeks ago, Thomas Oliphant of the Boston Globe was on PBS' ''Newshour'' explaining why the hundreds of swift boat veterans' allegations against John Kerry's conduct in Vietnam was unworthy of his attention. "The standard of clear and convincing evidence," he said, talking to Swiftvet John O'Neill as if he were a backward fourth-grader, ''is what keeps this story in the tabloids — because it does not meet basic standards.''

Last week, we got a good idea of what Thomas Oliphant's ''basic standards'' are. Dan Rather and the elderly gentlemen at ''60 Minutes'' were all atwitter because they'd come into possession of some hitherto undiscovered memos relating to whether George W. Bush failed to show up for his physical in the War of 1812. The media had been flogging this dead horse all spring, but these newly ''discovered'' memos had jump-started the old nag just enough to get him on his knees long enough for the media to flog him all over again.

Unfortunately for CBS, Dan Rather's hairdresser sucks up so much of the budget that there was nothing left for any fact-checking, so the ''60 Minutes'' crew rushed on air with a damning National Guard memo conveniently called ''CYA'' that Bush's commanding officer had written to himself 32 years ago. ''This was too hot not to push,'' one producer told the American Spectator. Hundreds of living Swiftvets who've signed affidavits and are prepared to testify on camera — that's way too cold to push; we'd want to fact-check that one thoroughly, till, say, midway through John Kerry's second term. But a handful of memos by one dead guy slipped to us by a Kerry campaign operative — that meets ''basic standards'' and we gotta get it out there right away.

The only problem was the memo. Amazingly, this guy at the Air National Guard base, Lt. Col. Killian, had the only typewriter in Texas in 1973 using a prototype version of the default letter writing program of Microsoft Word, complete with the tiny little superscript thingy that automatically changes July 4th to July 4th. To do that on most 1973 typewriters, you had to unscrew the keys, grab a hammer and give them a couple of thwacks to make the ''t'' and ''h'' squish up all tiny, and even think it looked a bit wonky. You'd think having such a unique typewriter Killian would have used a less easily traceable model for his devastating ''CYA'' memo. Also, he might have chosen a font other than Times New Roman, designed for the Times of London in the 1930s and not licensed to Microsoft by Rupert Murdoch (the Times' owner) until the 1980s.

Donate to JWR

Killian is no longer around to confirm his extraordinary Magic Typewriter, but his son denied the stuff was written by his dad, and his widow said her late husband never typed. So, on the one hand, we have hundreds of living veterans with chapter and verse on Kerry's fantasy Christmas in Cambodia, and, on the other hand, we have a guy who's been dead 20 years but is still capable of operating Windows XP. It took the savvy chappies at the Powerline Web site and Charles Johnson of ''Little Green Footballs'' about 20 minutes to spot the eerily 2004 look of the 1972 memo, and various Internet wallahs spent the rest of the day tracking down the country's leading typewriter identification experts.

Bombarded with accusations that CBS had fallen for an obvious hoax, Dan turned to his trusty Smith-Corona and bashed out a few e-mails: ''For the umpteenth time,'' he said angrily, ''this is the kind of sleaze I had to put up with when they scoffed at 'What's the frequency, Kenneth?' " Are Dan Rather and ''60 Minutes'' a bunch of patsies suckered by the Kerry campaign? Not exactly. According to the American Spectator, ''The CBS producer said that some alarm bells went off last week when the signatures and initials of Killian on the documents in hand did not match up with other documents available on the public record, but producers chose to move ahead with the story.''

Hey, why not? Who's gonna spot it? If CBS says it's so, that's good enough for Thomas Oliphant's Boston Globe, the New York Times and the Washington Post, all of whom rushed the story onto their front pages because it met their ''basic standards.'' On Friday morning, Paul Krugman, the New York Times' excitable economist, filed a column called, ''The Dishonesty Thing,'' and for one moment I thought he was about to upbraid CBS for rushing on air with their laughably fake memos. But no, he was droning on about how the National Guard story demonstrated George W. Bush's ''pattern of lies: his assertions that he fulfilled his obligations when he obviously didn't ..."

The tragedy for Rather, Oliphant, Krugman and Co. is that even if the memos were authentic nobody would care. Their boy Kerry had a crummy August not because he didn't hammer Bush for being AWOL in the Spanish-American War but because the senator's AWOL in the present war. Big Media are trashing their own reputations in service to a man who can never win.

After the 2002 election, I wrote, ''Remind me never to complain about 'liberal media bias' again. Right now, liberal media bias is conspiring to assist the Democrats to sleepwalk over the cliff.'' The media and the Democrats sustain each other's make-believe land. Dan Rather tells his staff, ''Kerry's told me there's nothing to this Swiftvet thing.'' Kerry tells his, ''Rather's assured me this Swiftvet story's going nowhere.''

George W. Bush ought to wake up every morning and thank the Lord the media aren't on his side.

Remember the Hitler Diaries? They turned up in the '80s. Only problem is they weren't by Hitler. But by then various prestige publications had paid a fortune to serialize them. Among them was the Sunday Times of London, owned by Murdoch, who wasn't happy. He called the editor, Frank Giles, into his office, and said, ''Frank, I'm promoting you to editor emeritus.''

''I've always wondered,'' murmured Frank, ''what 'editor emeritus' means.''

''The 'e-' means you've been given the elbow and the '-meritus' means you bloody deserve it,'' said Murdoch.

I have a feeling after November CBS News will be promoting Dan Rather to editor emeritus. Either that, or next week's ''60 Minutes'' — ''Exclusive! Handwriting Expert Says Bush Wrote The Hitler Diaries!'' — will have much better fact-checking.

Every weekday publishes what many in Washington and in the media consider "must reading." Sign up for the daily JWR update. It's free. Just click here.

JWR contributor Mark Steyn is North American Editor of The (London) Spectator and the author, most recently, of "The Face of the Tiger," a new book on the world post-Sept. 11. (Sales help fund JWR). Comment by clicking here.


© 2004, Mark Steyn